** неофіційна сторінка про м.Сокаль і Сокальський район
Зробити сторіку домашньою
Перейти на головну  - www.sokal.lviv.ua  /Сокаль і Сокальщина/
контактипро нас, про проект
книга гостей
Фотогалерея

Відеокаталог

Нам цікаво знати:



Безкоштовні точки доступу до мережі інтернет від Інтернет та сервіс провайдер

МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ

Google


 
 

Сокаль і Сокальщина :: газета "Сокальщина" :: Грудень 2005

 
Грудень 2005 №11(73)
Любов РЕБРИНА

ВИБОРИ-2006: ПРИНЦИПОВІ НОВЕЛИ

 

У сучасному демократичному суспільстві вибори є способом формування публічної влади - органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Саме через вибори відбувається делегування народом владних повноважень на управління державними та суспільними справами обраними ним органам та посадовим особам.

Відповідно до вимог Конституції України, наступні вибори народних депутатів України відбудуться 26 березня 2006 року. Підготовка та проведення цих виборів здійснюватимуться згідно з положеннями нової редакції Закону України "Про вибори народних депутатів України", ухваленої парламентом 7 липня 2005 року. Вибори буде проведено в єдиному загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, який включає в себе всю територію України та закордонний виборчий округ. Водночас територія України поділяється на 225 територіальних виборчих округів (ТВО). Очікується утворення майже 33 000 виборчих дільниць (ВД). Особливістю виборів народних депутатів України 2006 року є те, що вибори депутатів вперше повністю здійснюються на засадах пропорційної системи з обранням депутатів у багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками кандидатів у депутати від політичних партій, виборчих блоків політичних партій. Тобто так, як у 1998 та 2002 рр. відбувалися вибори за партійними списками половини складу ВР України. Самі ж виборці України під час голосування не зможуть впливати на розподіл мандатів серед кандидатів політичної партії, їх голоси впливають лише на розподіл кількості мандатів серед політичних партій, які подолають трьохвідсотковий виборчий бар'єр.

Зараз виборча система зазнає кардинальних змін. За нових правил проведення виборів парламенту роль політичних партій у формуванні стабільної політичної системи значно зростає, особливу роль відіграє здатність нашої партійної системи адекватно відображати волю своїх прихильників. Одночасно пропорційна система забезпечить краще структурування парламенту - формування фракцій та парламентської більшості, сприятиме зростанню ролі політичних партій та політичному структуруванні суспільства. Запровадження пропорційної виборчої системи відповідає світовим тенденціям: практично всі країни Західної та Центральної Європи застосовують пропорційні виборчі системи.

ПРАВА ПАРТІЙ І ВИБОРЧИХ БЛОКІВ

Відповідно до положень статті 12 Закону суб'єктами виборчого процесу є ті політичні партії (блоки партій), які висунули кандидатів у депутати. Очевидно, що відповідно до цього формулювання, а також з урахуванням положень статті 64 Закону, партії (блоки) є суб'єктами виборчого процесу лише у випадку, коли ЦВК зареєструвала кандидатів у депутати, включених до виборчого списку партії (блоку).

Партії (блоки) - суб'єкти виборчого процесу, партії, що входять до блоку -суб'єкта виборчого процесу, мають відповідно до Закону важливі права у виборчому процесі з виборів народних депутатів України. Зокрема:

- робити внески до виборчого фонду партії (блоку);

- виготовляти друкований матеріал передвиборної агітації з використанням майна, що їм належить, тобто без оплати з відповідного виборчого фонду, але з дотриманням вимог Закону до відомостей, що містяться у цих матеріалах;

- використовувати засоби масової інформації, засновником (власником) яких є партія, будинки (приміщення), власником (володарем, користувачем) яких є партія, без дотримання вимог Закону щодо обов'язкового надання їх іншим суб'єктам виборчого процесу на тих же умовах;

- мати офіційних спостерігачів від партії (блоку) в кожному територіальному виборчому окрузі.

Положення Закону "Про вибори народних депутатів України" передбачають правила призначення членів окружних і дільничних виборчих комісій схожі до тих, які дотепер були встановлені виборчими законами. Зокрема, окружні виборчі комісії (ОВК) та дільничні виборчі комісії (ДВК) будуть утворені з представників політичних партій (блоків), які в поточному складі Верховної Ради України станом на 15 вересня 2005 року мають свої фракції, та інших партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу.

ЗМІНИ В ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННІ ВИБОРІВ

До виборчого процесу протягом відносно нетривалого періоду часу залучається велика кількість громадян, більшість з яких не мають відповідної освіти і не мають можливостей вивчити всі нюанси виборчого законодавства. Якщо зважити, крім того, на часті і кардинальні зміни виборчого законодавства, стає зрозуміло, чому члени виборчих комісій виконують свої обов'язки, спираючись на минулий досвід, а не на норми виборчого Закону. Порушення норм Закону під впливом традицій, що склалися, не лише підриває принцип законності виборів, але й створює підґрунтя для застосування незаконних технологій впливу на результати голосування.

Пропонуємо Вашій увазі зміни, які внесені цим Законом у процедуру організації та проведення виборів і обґрунтовані досвідом застосування законодавства під час виборів Президента України.

Передбачено можливість утворення закордонних виборчих дільниць з приміщенням для голосування поза межами офіційних представництв України (тобто, унормовується практика виборів 2004 року, законність якої підтверджена позицією Верховного Суду України щодо правомірності утворення Центральною виборчої комісією дільниць у Молдові, Австралії та В'єтнамі поза межами дипломатичних представництв).

Обмежено чисельність складу дільничних виборчих комісій і залежності від кількості виборців (малі ВД - 10-18 членів, середні ВД - до 14-20 членів, великі ВД - 18-24 члени ДВК)

Передбачено право заміни члена виборчої комісії представником тієї ж партії чи блоку в будь-який час, окрім дня голосування.

Передбачено створення загальних списків виборців та порядок їх уточнення (до формування списків по дільницях); передбачено створення спеціальних робочих груп з обліку виборців у виконавчих органах місцевого самоврядування, відповідальних за складання списків виборців; у списках при потребі буде зазначено, що виборець за станом здоров'я не може самостійно прибути до виборчої дільниці - така інформація буде підставою для надання йому можливості голосувати вдома.

Надано право контролю за списками виборців членам контрольної групи, до складу якої входять по одному представнику від кожної партії чи блоку - суб'єкта виборчого процесу; члени контрольної групи мають право на отримання електронних копій списків виборців.

Передбачено положення про надання копій списків виборців на електронних носіях уповноваженим особам партій та блоків у територіальних виборчих округах.

Обмежено права ДВК щодо внесення змін до списку виборців безпосередньо перед днем голосування.

Посилено захист від можливих зловживань відкріпними посвідченнями: облік бланків відкріпних посвідчень; відмітка в паспорті про видачу та використання відкріпного посвідчення; обмеження числа дільниць, де можна проголосувати за відкріпним посвідченням (одна дільниця на місто чи сільський район)

Удосконалено положення, що регулюють порядок проведення передвиборної агітації. Наприклад, тепер журналістам усіх ЗМІ, незалежно від форми власності, заборонено віддавати перевагу тому чи іншому суб'єкту виборчого процесу; заборонено участь в агітації працівникам судових та правоохоронних органів.

Встановлено право на спостереження за виборами представників громадських організацій, у статуті яких передбачено участь у виборчих процесах.

Суттєво деталізовано процедури підрахунку голосів на виборчій дільниці та прийому від ДВК виборчих документів для встановлення підсумків голосування у виборчому окрузі під час проведення відповідних засідань.

Значно удосконалено відповідні положення стосовно оскарження порушень під час підготовки та проведення виборів, у тому числі щодо суб'єктів звернення зі скаргою, рішення за підсумком розгляду виборчого спору, апеляційного перегляду рішення суду першої інстанції.

Окрім того, серед новел Закону є й такі, що ускладнюють проведення виборчого процесу, адже:

Виключено положення раніше прийнятого Закону, яке передбачало створення виборчих дільниць у кожному населеному пункті, тому жителям похилого віку невеликих населених пунктів буде важко добратися до виборчих дільниць.

Закон забороняє дільничним виборчим комісіям розглядати скарги на неправильності у списках виборців за 5 днів до дня голосування, окружним виборчим комісіям - за три дні і місцевим судам - за два дні до голосування. Тобто на парламентських виборах 2006 року, починаючи з 0 годин п'ятниці 24 березня, за 2 дні до дня виборів буде відсутня будь-яка можливість внесення змін до списків виборців. Тому наголошуємо, що з 1 листопада 2005 року до 1 січня 2006 року можна ознайомитись із загальним списком виборців у робочій групі обліку виборців та перевірити, чи включені Ви до списку виборців.

ОСОБЛИВОСТІ ВИБОРІВ ДО ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

26 березня 2006 року в Україні, окрім виборів народних депутатів України, відбудуться вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. Із набуттям чинності новою редакцією Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", ці вибори матимуть такі особливості:

1. Депутати сільських, селищних, міських рад та сільські, селищні, міські голови обираються громадянами України, які належать до відповідних територіальних громад. Депутати районних, обласних рад обираються громадянами України, які належать до відповідних територіальних громад у межах району, області.

2. Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється вся територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об'єдналися у сільську громаду), селища - як ми звикли обирати депутатів на попередніх виборах - з декількох кандидатів обирається один.

3. Вибори депутатів міських рад проводяться за пропорційною системою: депутати обираються за виборчими списками кандидатів у депутати (далі - виборчі списки) від організацій політичних партій, виборчих блоків організацій політичних партій у багатомандатному окрузі, межі якого збігаються з межами території відповідної міської громади.

4. Вибори депутатів районних рад проводяться за пропорційною системою: депутати обираються за виборчими списками від організацій політичних партій, виборчих блоків організацій політичних партій у багатомандатному виборчому окрузі, межі якого збігаються з межами відповідного району.

5. Вибори депутатів обласних рад, міст Києва та Севастополя проводяться за пропорційною системою: депутати обираються за виборчими списками від організацій політичних партій, виборчих блоків організацій політичних партій у багатомандатному виборчому окрузі, межі якого збігаються з межами відповідної області, міст Києва та Севастополя.

6. Вибори сільських, селищних, міських голів проводяться за мажоритарною виборчою системою відносної більшості в єдиному одномандатному окрузі, межі якого збігаються з межами відповідної територіальної громади - з декількох кандидатів обирається один.

Із набуттям чинності новими редакціями Закону України "Про вибори народних депутатів України" та Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", перед багатьма постало практичне завдання належного опанування усіма особливостями цих Законів. У наступних номерах нашої газети Вашій увазі буде запропоновано статті про принципові новели, які уперше передбачені виборчими Законами і при застосуванні яких можуть виникати проблемні ситуації.


 

RAM counter
додому
написати вебмайстру http://www.sokal.lviv.ua
Всі права застережено 2005
08:17, 29 березня 2024 року
При передруці інформації у друкованому або електронному вигляді, посилання на Сокаль і Сокальщина обов'язкове.
Адміністрація порталу не несе відповідальності за зміст рекламних та інформаційних повідомлень і не завжди поділяє погляди авторів публіцистичних матеріалів
+380686916567