** неофіційна сторінка про м.Сокаль і Сокальський район
Зробити сторіку домашньою
Перейти на головну  - www.sokal.lviv.ua  /Сокаль і Сокальщина/
контактипро нас, про проект
книга гостей
Фотогалерея

Відеокаталог

Нам цікаво знати:



Безкоштовні точки доступу до мережі інтернет від Інтернет та сервіс провайдер

МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ

Google


 
 

Сокаль і Сокальщина :: газета "Сокальщина"

 

червень 2005 №6(68)

Василь Бойко,
заступник голови РДА, керівник апарату

Розширюються права територіальних громад


Не так давно ми пережили бурхливі події Помаранчевої революції, результатом якої було обрання народного Президента Віктора Ющенка. Українські виборці переважною більшістю віддали свої голоси за Програму нашого Президента "Десять кроків назустріч людям". І зараз ми є свідками, як ця Програма реалізовується в житті. Одним із пунктів Програми Президента є наближення влади до людей.

Яким чином це зробити? Уряд розробив проект Закону України "Про територіальний устрій України".

Які ж принципи закладені в запропонованому законопроекті про територіальний устрій? Передусім це принцип децентралізації влади. Він, як відомо, є провідним в державній політиці розвинутих країн. Для української держави реалізація цього принципу призведе до якісних змін в системі організації місцевого самоврядування, наповнення його відповідним змістом, до зміни повноважень органів виконавчої влади.

Сьогодні настав час, коли в центральних органах повинно бути якомога менше влади, що дасть змогу розвиватися місцевому самоврядуванню. Така схема пропонує зберегти держадміністрації лише на рівні області, ліквідувавши їх у районах, при цьому впорядкувати територіальну систему управління, тобто провівши територіальну реформу. Маємо реалізувати принцип субсидіарності, надати більше повноважень місцевим громадам, регіональним і субрегіональним органам, збільшити їхню відповідальність перед громадянами, перед спільнотою загалом.

Головним змістом реформи є надання максимуму повноважень територіальним громадам, а вони, в свою чергу, зможуть надавати максимальну кількість послуг громадянам на найнижчому рівні. Тобто за таких умов держава візьме на себе ті природні функції, які вона повинна реалізувати.

Адміністративно-територіальна реформа передбачає внесення змін до чинного законодавства. Маємо поставити в центр уваги ЛЮДИНУ для того, щоб на регіональному і субрегіональному рівні ми могли б надавати громадянам весь комплекс необхідних послуг.

Зрозуміло, що для того, аби реалізувати ці положення, необхідно виконувати вимоги Європейської хартії. Це не лище потреба сьогоднішнього дня, а й політична доцільність. Йдеться про широку участь громадян в управлінні справами, їхню причетність до прийняття державними органами відповідних рішень на центральному рівні. А це означає, що ми маємо працювати над необхідністю активізації політичної складової держави, структуризації партій, громадських організацій і на державному, і на місцевому рівні.

Які ж головні параметри законопроекту про територіальний устрій? Пропонується, щоб базовий рівень - громада об'єднувала близько 5 тисяч громадян, враховуючи територіальні особливості окремих регіонів. Щодо другого рівня, то автори проекту пропонують, щоб населення в районах було не менше 70 тисяч. А якщо на території такого району є населені пункти, де проживають 70 і більше тисяч населення, то вони виділятимуться зі складу району і матимуть статус міста-району.

Щодо регіону, то пропонується не змінювати статус і кордони сучасних областей і АР Крим, а виділити з їхнього складу міста-регіони, які мають населення понад 750 тисяч. Відповідно до регіонів з особливим статусом віднесено два населених пункти - Київ і Севастополь.

Запропонована система є абсолютно простою, вона характерна і для європейських країн, аналогічних за кількістю населення і територією з Україною. Отже, трирівневий принцип організації територіального устрою України це - громада, район (міста-райони), регіон (міста-регіони).

Таким чином ми уникнемо питання підпорядкованості різних територій, і це дасть можливість розписувати надані повноваження не лише між органами місцевого самоврядування, а й між територіальними рівнями, що є набагато важливіше.

Які ж функції пропонуються в результаті територіальної реформи надати відповідним рівням місцевого самоврядування і органам місцевого самоврядування? Представницькі органи району займатимуться затвердженням бюджету, формуватимуть структуру виконавчих органів ради, обиратимуть посадових осіб та керівництво контрольних органів, затверджуватимуть оклади посадових осіб, оцінюватимуть дії виконавчих органів.

На обласний рівень буде передано чотири функції: виконання і контроль за дотриманням Конституції України і чинного законодавства; контроль за дотриманням прав і свобод громадян; координацію діяльності регіональних представництв центральних органів виконавчої влади; контроль за недопущенням бюджетних диспропорцій.

Обласні ради розроблятимуть програму регіонального розвитку, готуватимуть спеціалістів у відповідних закладах, розвиватимуть регіональну науку, утримуватимуть дороги, транспортну інфраструктуру, клінічне та амбулаторне обслуговування. Серед їхніх завдань також ліквідація надзвичайних ситуацій, координація діяльності місцевої міліції, управління об'єктами спільної власності, питання дозвілля і культури.

На рівень району передаватимуться такі функції: стаціонарні спеціалізовані медичні послуги, підготовка молодшого медичного персоналу, спеціалістів ПТУ, коледжів, комунальна сфера, утримання місцевої міліції, дороги, транспортне обслуговування, довкілля і культура. Зважте, що при цьому передбачено ліквідувати районні адміністрації.

Громади теж матимуть свої функції. Це утримання дитячих дошкільних закладів, догляд за особами похилого віку, турбота про підростаюче покоління, початкові, середні та вечірні школи, охорона здоров'я, охорона довкілля, благоустрій доріг, вулиць, парків, дозвілля і культура, громадський транспорт, побутове забезпечення, каналізації, енергозбереження, санітарний контроль та профілактика, планування використання землі. І найголовніше, їм передадуть не лише повноваження, а й фінансові ресурси.

Попереднє вивчення громадської думки в чотирьох областях - Івано-Франківській, Одеській, Вінницькій і Луганській, де вже давніше працюють робочі групи, засвідчило, що закладені в законопроекті параметри підтримуються самоврядним активом.

У нас в районі також створена робоча група згідно розпорядження голови Сокальської РДА від 04.05.2005 р. за №166 по вивченню громадської думки та обговоренню Проекту Закону України "Про територіальний устрій України". Очолює цю групу перший заступник голови РДА Олексій Кінах. Тому запрошуємо всіх до дискусії навколо цих підходів, щоб зважити всі плюси і мінуси законопроекту й ухвалити оптимальні рішення. На мою думку, ми можемо врахувати уроки і не повторювати помилок, допущених нашими сусідами, щоб оптимізувати ситуацію, надати більше повноважень і відповідно ресурсів місцевому самоврядуванню.


 

 

RAM counter
додому
написати вебмайстру http://www.sokal.lviv.ua
Всі права застережено 2005
08:52, 29 березня 2024 року
При передруці інформації у друкованому або електронному вигляді, посилання на Сокаль і Сокальщина обов'язкове.
Адміністрація порталу не несе відповідальності за зміст рекламних та інформаційних повідомлень і не завжди поділяє погляди авторів публіцистичних матеріалів
+380686916567