** неофіційна сторінка про м.Сокаль і Сокальський район
Зробити сторіку домашньою
Перейти на головну  - www.sokal.lviv.ua  /Сокаль і Сокальщина/
контактипро нас, про проект
книга гостей
Фотогалерея

Минула доба за менше як 15 хвилин. м.Сокаль
Минула доба
за менше як 15 хвилин.
м.Сокаль


Відеокаталог

Нам цікаво знати:



Безкоштовні точки доступу до мережі інтернет від Інтернет та сервіс провайдер

МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ

Google


 
 

Сокаль і Сокальщина :: Культура :: БУТ :: Дивосвіт

БУТ
Дивосвіт Дитячо – молодіжна газета
Сокаль і Сокальщина :: Культура :: БУТ :: Дивосвіт

Самоконтроль і самооцінка учнями знань

Аналіз практики внутрішкільного управління свідчить, що протягом кількох десятиріч контроль майже повністю був спрямований на вчителя, процес та результати його діяльності. Саме йому адресувалися відгуки та пропозиції, що формулювалися в ході контролю. Діагностика процесу й результатів навчання та виховання проводились у межах відвідування окремих уроків та виховних заходів. При тому керівникам шкіл доводилося контролювати і дисципліни, фахівцями з яких вони не були.

У школі, залежно від кількості учнів, за навчальний рік може бути проведено від кількох тисяч до кількох десятків тисяч уроків, занять у групах продовженого дня, виховних заходів. Кожна з цих малих педагогічних систем має сотні елементів, а навчально-виховний процес у цілому налічує мільйони таких елементів. Чинна практика внутрішкільного контролю є спробою на ефективність роботи школи завдяки регламентації таких елементів, що безперспективне з самого початку.

У шкільної адміністрації є багато можливостей з'ясувати якість праці вчителя. Це результати олімпіад, оглядів знань, екзаменів, поточні оцінки, порівняння оцінок, які отримали учні школи при вступі до вузів з шкільними оцінками, оцінка роботи вчителя з учнями та їх батьками. Але головним у цій справі повинен бути не внутрішкільний контроль, а об'єктивно встановлений під час атестації рівень кваліфікації вчителя.

Підсумовуючи, зазначимо, що пропозиція ліквідувати внутрішкільний контроль спирається на уявлення про те, що є хороші і погані функції управління. Але це не так. Знищення його неминуче зруйнує все внутрішкільне управління. Тож потрібно не ліквідовувати контроль, а відновити його сутність (полягає у перевірці того, як реалізується мета управління), що може стати могутнім стимулом розбудови гуманного суспільства.

Вміння перевіряти себе, аналізувати наслідки своєї роботи, робити з цього належні висновки належить до найважливіших навчальних умінь. Але саме воно нерідко формується недостатньо. Вчителі звертають увагу учнів на потребу перевіряти себе, але як це робити, вчать не завжди.

Будь-яке вміння виробляється застосуванням знань на практиці, тренуванням. Тому-то і необхідно частіше включати учнів у самоперевірку і оцінку знань. І робити це, починаючи з початкових класів, поступово замінюючи контроль учителя самоконтролем учнів.

Для організації самоконтролю знань учнями їх необхідно ознайомити з нормами та критеріями оцінювання. При цьому варто звернути увагу, що помилки можуть бути істотні та менш істотні з огляду на мету контролю. Якщо оцінюється, наприклад, розуміння теорії електролітичної дисоціації, то помилки в розставленні коефіцієнтів при написанні хімічних реакцій можна вважати менш істотними, ніж у процесі складання рівнянь хімічних реакцій, де навіть одна подібна помилка є істотною. Результати самоконтролю і самооцінки знань з окремих тем доцільно заносити в класний журнал. Це підсилюватиме їх вагомість, впливатиме на зміцнення відповідальності учнів за навчальну роботу, виховання почуття власної гідності, чесності.

Організація самоконтролю і самооцінки учнями знань орієнтує їх на краще розуміння дружньої взаємодопомоги. Відпадає потреба у підказуванні, "шпаргалках". Замість цього з'являється потреба у взаємодопомозі, взаємоперевірці. Останню вчителі організовують уже давно, залучаючи кращих учнів до перевірки знань слабших. Але вона неоднозначне сприймається учнями - як тими, яких перевіряють, так і тими, котрі перевіряють. Якщо між ними існує антипатія, доручення вчителів не викликатиме задоволення. Інша ситуація, коли учень сам звертається до товариша за допомогою.

Включення учнів у самооцінку знань не лише мобілізує їх на якісне засвоєння програмових тем. Воно стимулює тих, хто має можливості поглиблено вивчати предмет, на таку роботу. Таке стимулювання навчально-дослідницької роботи має місце у закордонних школах. Щодо цього можна навести багато прикладів.

Потребу розвивати спостережливість, творче мислення, оцінку своїх дій, самокритичність, здатність самому виявляти свої помилки і вміти їх позбуватися потрібно формувати постійно. Залучення учнів до самоконтролю і самооцінки знань є важливим фактором розвитку у них цих якостей особистості. Перевіряючи і оцінюючи результати своєї роботи, вони повинні визначити не лише правильність чи неправильність відповіді, засвоєння чи незасвоєння теми, а й те, як було одержано результат, яким способом, чи оптимальний він.

Отож, навчання в школі, крім набуття знань, має виробляти такі риси особистості, як самостійність думки і дій, творче, насичене конструктивною ініціативою ставлення до виконуваної роботи.

Наша молодь не лише повинна знати надбання людської культури, а й бути здатною примножити ці здобутки.

 

Ольга КОГУТ,
учениця 10-А класу Жвирківської СЗШ І-ІІІст.
«Дивосвіт» жовтень 2004 №6(10)

 

поезії
наша фотогалерея

RAM counter
додому
написати вебмайстру http://www.sokal.lviv.ua
Всі права застережено 2005
02:18, 25 вересня 2018 року
При передруці інформації у друкованому або електронному вигляді, посилання на Сокаль і Сокальщина обов'язкове.
Адміністрація порталу не несе відповідальності за зміст рекламних та інформаційних повідомлень і не завжди поділяє погляди авторів публіцистичних матеріалів
8-066-37-90-464