** неофіційна сторінка про м.Сокаль і Сокальський район
Зробити сторіку домашньою
Перейти на головну  - www.sokal.lviv.ua  /Сокаль і Сокальщина/
контактипро нас, про проект
книга гостей
Фотогалерея

Відеокаталог

Нам цікаво знати:



Безкоштовні точки доступу до мережі інтернет від Інтернет та сервіс провайдер

МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ

Google


 
 

СОКАЛЬСЬКА ГІМНАЗІЯ Пропам’ятна книга

 Книги | Автори

СОКАЛЬСЬКА ГІМНАЗІЯ Пропам’ятна книга
Олег Романів

 

404

*

Тихон ЛЕЩУК

ГІМНАЗІЙНА ОСВІТА (СОКАЛЬСЬКА ГІМНАЗІЯ В 1941—1944 рр.)

Досліджуючи питання розвитку та значення Державної гімназії з ук­раїнською мовою навчання в Сокалі після п’ятдесятилітнього проміжку часу, мусимо насамперед торкнутися джерел формування української гімназійної освіти та місця в тому потоці нашої Сокальської гімназії.

І. РОЛЬ УКРА ЇНСЬКИХ ГІМНАЗІЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

Гімназійна освіта бере свій початок в XVII ст., коли в Україні пер­ші такого роду заклади були створені на базі братських шкіл, навчаль­них колегій (у Львові засновано в 1590 р.) та василіянських освітніх ус­танов.

В Галичині гімназії існують з 1774 р., а розквіт гімназійної освіти припадає тут на різні періоди, які починаються, наприклад, у Львові з 1874 р., в Перемишлі — з 1887 р., Коломиї — з 1893 р., Тернополі — з 1894 р. В інших містах цей етап розвитку припадає на першу третину XX ст.

В 1909-1910 рр. в Галичині було 5 українських гімназій. В 1918 р. — 20; в 1923 р. — 21 (7 державних та 14 приватних). В 1939 р. було 27 гімна­зій (5 державних та 22 приватні). В 1940 р. засновано українську гімназію в Ярославі і таку ж гімназію у Холмі. В 1941 р. — в Сокалі та деяких ін­ших містах Галичини, Буковини і Закарпаття. У 10 гімназіях того часу навчалося 7017 учнів. Це були переважно гуманітарні і класичні заклади, в яких обов’язковими предметами були грецька і латинська мови, згодом грецька відпала.

На Великій Україні гімназійна освіта виникла на початку XIX ст. і мала переважно російськомовний характер. В 1918 р. в Україні нарахову­валося вже 8836 гімназій. В 1920 р. вони були перетворені на „трудові школи“.

На основі вивчення та аналізу матеріалів різних джерел можна кон­статувати, що українські гімназії були важливими закладами всебічної освіти і виховання молоді, формування інтелекту української інтелігенції, її розумового і фізичного, духовного і патріотичного розвитку. Вони ґрунтувалися на здобутках цивілізації, виражених в концепції наукової і духовної суті:

1. Людина є духовно вільним, суто індивідуальним єством.

2. Метою навчання є збереження рівноваги розумових і фізичних сил.

3. Через професійну діяльність кожної людини будується гармонія в суспільстві, родині, громаді, державі і між окремими людьми.

4. Духовна спільність людей оживляється через віру в Бога.

 

RAM counter
додому
написати вебмайстру http://www.sokal.lviv.ua
Всі права застережено 2005
17:49, 28 березня 2024 року
При передруці інформації у друкованому або електронному вигляді, посилання на Сокаль і Сокальщина обов'язкове.
Адміністрація порталу не несе відповідальності за зміст рекламних та інформаційних повідомлень і не завжди поділяє погляди авторів публіцистичних матеріалів
+380686916567