87
*
вплив на
патріотичне виховання молоді. У панахиді, відслуженій в пам’ять Ольги Басараб,
брав участь у повному складі „Дев’ятий полк ім. гетьмана Петра Дорошенка“
сокальських пластунів під проводом Василя Максимця. Керівництво гімназії з
висновками не забарилося. Рішення Кураторії Львівських шкіл було негайне і
недвозначне. В березні 1924 року пластунську організацію Сокальської гімназії
заборонили „
z powodu przekeoczenia zakresu swego dzialania i uzywania nedozwolonych odznak“ (через порушення меж своєї діяльности і використання
недозволених відзнак). Василя Максимця, Миколу Вибранця і Василя Мужа, учнів
7-го класу, відрахували з гімназії. Останнім двом пізніше дозволили закінчити
навчання у Сокальській гімназії.
У
цих, начебто безневинних, далеких на перший погляд від політики структурах
(Марійська дружина, літературно-науковий гурток, учнівський український хор,
Пласт), українська молодь у польській гімназії отримала великий заряд
патріотизму, що став двигуном осмислення причин гіркої поразки українства в
1918—1920 рр.
У
міжчасі вже на початку свого існування Польська держава підпорядковувала собі
політичне, культурне та економічне життя у Галичині, при тому ігноруючи потреби
українців. Заборонялося вживати у шкільних свідоцтвах слова „українська мова“
(офіційно „руська“), користуватися українською мовою у державних установах,
систематично створювалися перешкоди українцям, крім тих, що служили у Війську
Польському і мали польське громадянство, здобути вищу освіту. Влада скасувала
всі українські катедри і доцентуру у Львівському державному університеті.
У
липні 1921 року Науковим товариством ім. Шевченка і Товариством викладів ім.
Петра Могили був заснований приватний Львівський (таємний) український
університет, студії в якому визнавали закордонні університети. У складі
Університету був технічний відділ, який з 1923 року існував як Українська
висока технічна школа, що мала будівельно-інженерний (17 катедр, 2 роки
студій), машиновий (17 катедр, 2 роки студій), лісо-аг- рономічний (27 катедр, 2
роки студій) і хемічний (9 катедр, 1 рік студій) факультети. Конспіративні
умови навчання були складні, заняття відбувалися нелегально у випадкових
приміщеннях. Серед студентів Українського таємного університету були випускники
Сокальської гімназії, зокрема: Богдан Блащук (навчався у гімназії з 1-го до
8-го класу, матуру склав у 1924 р.), голова товариства „Січ“ у Сокалі, Павло
Редька (випускник 1922 р.), Олександр Хмара (матура 1921 р.) — студенти права;
Дмитро Зінько (учень 5-8 класів у 1920-1923 рр., член Пласту Сокальської гімназії,
випускник 1924 р.), Йосип Демчук (випускник 1922 р.), Євген Караван (матура
1921 р.), Іван Лах (матура 1921 р.) — студенти медичного факультету, на якому
була можливість навчатися тільки два перші роки (теоретичні предмети),
оскільки вивчення клінічних дисциплін необхідно було далі продовжувати
переважно за кордоном; Теофіл Небожук (навчався у гімназії з 3-го класу, матуру
здав в 1922 р.) — студент будівельно-інженерного факультету; Петро Стефанишин
(гімназію закінчив у 1921 р.), студі-
|