69
*
но-протипожежного
товариства „Сокіл“ (дружина пластунів-гімназистів налічувала 32 члени), не
тільки давали їм змогу брати участь у парадах, а й виховували схильність до
дисципліни, співпраці, знань, розвивали почуття патріотизму.
Це
не могло пройти повз увагу польського керівництва гімназією. Наприкінці 1912/13
навч. року постановою конференції вчителів стверджувалося, що „праця в цьому
напрямку зайшла надто далеко і повинна бути обмежена“. Конференція ухвалила:
„оркестр може брати участь тільки в урочистостях і вечорах, які організовані
молоддю гімназії... в гуртках учні тратять багато часу з шкодою для навчання, а
тому останні скасовуються, натомість засновується читальня для учнів, в якій
би працювали гуртки з меншою кількістю учнів... пластову дружину при „Соколі“
розпустити через брак відповідного керівництва“. Це була перша спроба нагадати
учням-українцям, у чиїй школі вони навчаються і виховуються.
З
початком 1913/14 навч. року прийнято на навчання 378 учнів, 28 при- ватисток (у
тому 24 госпітантки) і 3 приватисти. Відділів було 12, оскільки молодші (нижчі)
класи мали по 2 відділи. Навчання розпочалося 3 вересня і проводилося
відповідно до розпорядження Крайової шкільної ради від 20 березня 1909 р. ч.
1.11.662.
Розпорядженням
Міністерства віросповідань і освіти від 18 листопада 1913 р. ч. 1.25.833
українській мові надано статус другої крайової мови. Новий план її викладання
як обов’язкової у всіх класах, що вводився розпорядженням Крайової шкільної
ради від 31 грудня 1913 р. ч. 1.11.662, в 1913/14 навч. р. ще не був
впроваджений у дію. До виконання цих розпоряджень дирекцією передбачувалося
приступити в новому навчальному році. Натомість у цьому навчальному році її
викладання проводилося відповідно до тимчасового плану (2 год. тижнево у всіх
класах).
До
бібліотеки вчителів придбано ще 143 книжки. Учнівська бібліотека поповнилася
164 книжками українських авторів, що, загалом, на кінець навчального року
становило 767 одиниць української літератури. Окрему частину становила збірка
нот: народні пісні в опрацюванні Філарета Ко- лесси, збірка пісень Миколи
Лисенка, твори Петра Ніщинського, Анатоля Вахнянина, Осипа Кишакевича, Михайла
Вербицького, Івана Лаврівсько- го. Інвентар нот налічував 54 позиції.
У
гімназії існували різні кабінети, якими завідували вчителі відповідних
предметів. На кінець 1913/14 навч. р. географічно-історичний кабінет (зав.
Людвик Петринський) мав добру добірку атласів, картин і контурних карт.
Інвентар охоплював 107 назв. Природознавчий кабінет (завідувач Мар’ян
Войцикевич і Францішек Важель) містив зоологічні таблиці Шрайбера, ботанічні,
анатомічні і соматологічні таблиці, моделі поодиноких кристалів, коштовних
каменів, імітації 4 найбільших діамантів, коробки з комахами, заспиртовані
препарати жаб, ящірок, слимаків, кістяки, мікроскопи та ін. приладдя. Інвентар
охоплював 761 предмет. Фізичний кабінет (завідувачі Володимир Ардан, Михайло
Демчук) досить інтенсивно поповнювався інструментами, пристроями (столярський
верстат) і при- |