** неофіційна сторінка про м.Сокаль і Сокальський район
Зробити сторіку домашньою
Перейти на головну  - www.sokal.lviv.ua  /Сокаль і Сокальщина/
контактипро нас, про проект
книга гостей
Фотогалерея

Минула доба за менше як 15 хвилин. м.Сокаль
Минула доба
за менше як 15 хвилин.
м.Сокаль


Відеокаталог

Нам цікаво знати:



Безкоштовні точки доступу до мережі інтернет від Інтернет та сервіс провайдер

МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ

Google


 
 

СОКАЛЬСЬКА ГІМНАЗІЯ Пропам’ятна книга

 Книги | Автори

СОКАЛЬСЬКА ГІМНАЗІЯ Пропам’ятна книга
Олег Романів

 

25

*

Зі старшої обстанови церкви слід згадати напрестольну ікону св. Ми­коли, ікону Покрова Богородиці в боковому престолі, антимінс Максимі- ліяна Рилла, дерев’яний трираменний хрест у срібній оправі з гравірова­ною датою 1673 і підписом Луки Яромовського, та грамоти й універсали польських королів, збережені в церковному архіві. Традиція впевняє, що під Миколаївською церквою є підземелля, в якому Василіяни, покидаючи Сокаль, заховали цінні книги.

Протягом століть, аж до 1909 p., в якому побудовано нову церкву св. Петра і Павла, Миколаївська церква була парафіяльною для Сокаля, єднаючи в собі кількасотлітню історію його українського населення, що, поряд з її винятковою мистецькою вартістю, повинно б послужити осно­вою для спеціяльної монографії.

Третьою із старих церков Сокаля є церква святого Михайла при вул. Шляхетській, на колишньому передмісті. Первісно вона була дерев’я­на і, як така, простояла до 1778 р. В тому році її розібрано й закладено підвалини під муровану, будова якої протяглася до 1835 року. В старови­ну удержувано при церкві шпиталь і школу.

Уже з першого погляду церква святого Михайла викликає враження скромного барокового костела, так мало в ній ціх українського традицій­ного будівництва. Не дивно, адже — будувалася вона в часах повного упадку братських установ та денаціоналізації духовенства і, як наочний документ цього лихоліття, має свою історичну вартість.

Про нову церкву святих Петра і Павла, закінчену в 1909 році, не при- ходиться нам багато говорити. А втім, про неї появилася спеціяльна книжка, яка, з відданням справі, освітлює усі перипетії її постання та бу­дови. Проектував її пок. В. Нагірний, що, згідно зі своєю архітектурною ідеологією, не лінувався пошукати за зразком для неї аж у... Марселі, тоді як на рідній землі не перевелися ще свої рідні й не менш величаві зразки старого українського будівництва. Петро-Павлівська церква звертає на себе увагу своїми розмірами й репрезентативною помпою, але пам’ятни­ком українського будівництва вона, на жаль, не є, так само, як цілий ряд „нагірнянських“ церков, розсіяних уздовж і поперек нашого краю.

Загалом культурно-національне життя старого українського Сокаля — це прекрасна тема для майбутнього дослідника.

Сокаль, а краще кажучи, його Миколаївська церква — це колиска Бе­рестейської унії; Сокаль був, хоча короткий час і неофіційно, осідком мит­рополита; в Сокалі працювали довгий час Василіяни; тут, врешті, Хмель­ниччина й боротьба за і проти унії залишили по собі непорушну традицію. Чи для освітлення усіх тих питань нашого минулого не варто зайнятися іс­торією українського Сокаля з більшою увагою, аніж це було дотепер?

 

 

RAM counter
додому
написати вебмайстру http://www.sokal.lviv.ua
Всі права застережено 2005
05:41, 13 грудня 2019 року
При передруці інформації у друкованому або електронному вигляді, посилання на Сокаль і Сокальщина обов'язкове.
Адміністрація порталу не несе відповідальності за зміст рекламних та інформаційних повідомлень і не завжди поділяє погляди авторів публіцистичних матеріалів
8-066-37-90-464